Hundägare!

Från http://www.stinalee.se/

Helene: eller varför inte använda dig av ett vanligt hederligt halsband? sele är bara för ytliga hundmänniskor! Tror du HUNDEN tycker det är så skönt eller??

Hej Helene, och tack för din kommentar. För det första - Sele för ytliga hundmänniskor? Okeej. Det finns ingen större ytlighet i mig när det kommer till mina djur! Visst borstar jag Charlie varje dag och sånt men det är väl mest för att det är skönt för honom samt för att få bort onödigt hår som ju annars hamnar i soffan/på golvet/i sängen. För det andra - Som jag har skrivit tidigare är Bianca väldigt liten, när hon var valp trodde vi att hon skulle bli bra mycket större då hon var störst i kullen från början till slut osv men nej, hon är mini! Ett halsband runt hennes lilla smala hals känns då inte riktigt bra, det räcker med att hon hastigt stannar så får hon sig en puff i nacken, eller vad det nu kan vara. Jag ser på henne att hon inte riktigt är bekväm med att ha det runt halsen helt enkelt så därför överväger jag en sele, som tar tyngden bort från halsen och istället fördelar den över ett större område på "ryggen". Då kan hunden vara ute på sina promenader utan att behöva känna rädsla för att det kan dra till runt halsen, en liten chihuahua kan bygga upp starka rädslor just inför detta som kan om det är illa mynna ut i att den till slut vägrar gå ut. Det är liksom ingen stor schäfer som kan man dra till lite i och säga att "nu går vi."

Nej, en sele känns både snällt och praktiskt!
Iaf för min Bianca.

PS. Ett vanligt halsband är bra att ha när man ska lära hunden att gå fint och inte dra osv. I Biancas fall är det inga problem så därför ser jag inte varför en sele inte skulle vara bra/bättre för henne. Man kan ju kombinera båda, sele vid långpromenader och vanligt koppel annars.

Vad tycker ni andra, speciellt ni småhundsägare?
Vanligt halsband VS sele?



Har haft ett liknade problem med min hund, som många vet är han busig och drar en heldel och jag väger ca 30 kilo mindre än han, han är bara kött ben och MUSKLER så lilla svaga jag har ju haft svårt att gå ut med han, så vi köpte en grimma som han hade då han skulle vara med mig. Det gick mycket bättre och han gick snällt brevid mig, folk har ju SÅKLART komenterat detta och tyckt synd om Balto, då har jag skratta åt dom och sakt så hära.
''Hur får man en stor 600 Kg häst att gå snällt brevid dig? Jo det sitter i grimman, vi kan styra dens huvud och då man drar i deras huvud tycker dom ju inte om det så man går ju snällt brevid den som rycker (FÖRSIKTIGT) i grimman.''
Då har ju dom förstått och tyckt det är en bra ide att göra så.
Haha ÄGDA som fan ni som inte ens har hund, snälla lägg er inte i, ni som ändå är tög i huvudet och tycker att det är taskigt att göra så, men herrre gud säg det också till dom som äger häst då? ;s
Tycker ni att det är taskigt då man åker hundsläde och hundarna har en sele på sig som dom ska dra en i?
Det gör fan mera ont ska jag säga, har ju för fan testat (a)

Trallala ja ja men nu ska jag snart åka iväg till stan och bowla (se i tidigare inlägg)
Pöss hade bra :)

ceciliaa


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0